Aquesta tardor serà impossible d’abastar per la immensa quantitat d’esdeveniments esportius que s’hi acumularan, si és que encara no hi ha més retards, especialment els que ocupen setmanes del calendari com els torneigs tenístics, els Grans Premis de motor o les voltes ciclistes. Ras i curt, tot no hi cap.
En el ciclisme, el que s’està fent palès és la supremacia del Tour de France sobre les altres proves per etapes, especialment les dues “nacionals”, el Giro d’Itàlia i la Vuelta a España. Amb el canvi unilateral de les dates per part del Tour, trepitjant dies de les altres dues grans curses, les negociacions entre l’UCI i les carreres estan prenent un altre to diferent del que hi havia fina ara. El ‘pacte amistós’ per salvar el Tour amb el qual es va partir es torna en certa tibantor per trobar les millors dates possibles un cop que aquest dimecres es va anunciar que la Gran Boucle tenia nova ubicació (del 29 d’agost al 20 de setembre), amb Giro i Volta a continuació.
Aquestes dues curses cada cop tenen més clar que hauran d’escurçar-se per evitar anar massa avall en el calendari, especialment entrar al novembre, quan el canvi d’horari escurça dramàticament les hores de llum i la climatologia pot ser molt adversa especialment en etapes de muntanya, a més del poc temps que es preveu que hi hagi entre les tres carreres.
El nou calendari que va presentar UCI determina que les carreres World Tour es reprendran no abans de l’1 d’agost i donarà cabuda a proves preparatòries per al Tour i els Nacionals (22-23 d’agost). Després de la ronda francesa, els Mundials (20-27 setembre), sense aclarir encara si la crono individual prevista per al primer dia coincidirà amb l’arribada a París. Amb Giro, Vuelta i monuments encara per fixar de manera oficial, no hi ha dates per a tothom, de manera que ja es treballa en clàssiques de prestigi que podrien celebrar-se durant les grans rondes, que també compartiran a l’almenys una setmana al calendari. Assumit això, el problema està en la nova proposta que hi ha sobre de la taula: retallar la durada de 21 etapes de Giro i Vuelta.
El que gairebé és segur és que les sortides a l’estranger quedaran anul·lades. En el cas de la Vuelta, estava previst fer tres etapes als Països Baixos. Això reduiria la Vuelta de 21 a 18 etapes sortint directament des d’Irún. Les autoritats holandeses es mostren expectants a l’espera de conèixer les dates de manera oficial i veure la viabilitat de l’esdeveniment, encara que no veurien amb mals ulls passar a ser la sortida de 2022 per rendibilitzar la seva inversió. La Vuelta 2021, però, ja tenia fixada la sortida a Burgos.
Semblantment, la sortida que tenia el Giro des d’Hongria ja està cancel·lada. A Itàlia es parla de “falta de respecte” per aquesta imposició de reduir les 21 jornades de la cursa. En qualsevol cas, l’UCI s’ha marcat com a data límit el 15 de maig per quadrar tot aquest embolic de calendari, si la pandèmia remet.