Dijous, 9 desembre 2021

Què s’amaga darrere del nou escut?

Desapareix l'acrònim FCB, creix el blaugrana i crea una imatge que pretén ser universal sobretot a l'àmbit digital

|

La marca Barça és una de les marques esportives més grans del món. Molt ha contribuït Messi a aquesta expansió, partit a partit, convertint el futbol en art. Però més enllà de l’argentí i els seus companys, un gran exèrcit de professionals treballen per establir el Barça com a club esportiu de prestigi i referència mundial a l’àmbit comercial i de reputació. 

L’evolució de l’escut, que haurà de ser aprovada per l’assemblea de compromissaris del pròxim dia 20 d’octubre, és la primera gran decisió mediàtica del departament de “marca Barça”. Guillem Graell, director d’aquesta àrea del club, és un dels principals impulsors d’aquesta revolució, al costat de l’empresa Summa, dissenyadors del nou escut: Conrad Llorens (premi de Disseny de Catalunya i premi Ciutat de Barcelona) i Josep Maria Mir.

S’han suprimit els contorns negres i l’acrònim FCB. Consideren al club que les inicials no funcionen i tots els departaments del club (fundació, botiga, Innovation Hub i tants altres) han d’aglutinar-se sota dos paraigües: FC Barcelona i Barça, marca que fins ara no s’explotava de manera oficial. S’ha incrementat la presència del blaugrana (tot i que han restat dues franges a la part inferior) i s’ha reubicat la pilota. De fet el cuir és el late motiv de les darreres campanyes del club: el lema “The magicians of the ball” (els mags de la pilota) va rotular l’autocar del primer equip durant l’última gira pels EEUU.

Vol el club mantenir els elements històrics de l’escut: la ciutat (la creu de Sant Jordi), el país (la senyera), el club (colors blaugranes) i la pilota. Però l’objectiu d’aquesta adequació és adaptar l’escut als nous temps: més llum i millor adaptabilitat a escala digital. El Barça vol unificar tipografies i crear una imatge més reconeixible a escala internacional. El nou escut encarna una nova manera de fer del club en l’àmbit visual per convertir el Barça en una “empresa” reconeixible, sense especificar el nom al logotip, com fa NIKE o Apple.

Què és la Marca Barça?

“La marca Barça és més potent que qualsevol futbolista” insistien els directius i executius del club quan a la gira pels Estats Units, els preguntaven per l’absència de Messi i companyia. De fet, el departament de marca és l’única parcel·la aliena al caràcter volcànic del club. Qualsevol canvi, per greu o transcendental que sigui en el dia a dia del club, és un gra de sorra en el desert de la marca Barça. Creix la marca gràcies a les oficines obertes arreu del món, el projecte de les FCB Escoles o la idea de jugar el Girona – Barça a Miami, territori estratègic l’americà per aquest projecte. També per la innovació i la creació de continguts a xarxes o d’altres aspectes del club.

El Barça és el club de futbol amb més ingressos per patrocinis, està any rere any entre els 5 millors clubs esportius del món segons la revista Forbes i és el club amb més seguidors a les xarxes socials, un dels actius més importants per fer créixer la marca i així els ingressos. Sempre amb un ull mirant a la pilota, Graell i el seu equip treballen perquè el Barça es converteixi en una marca global i reconeixible a Londres, Pequín i Nova York sense perdre les seves arrels catalanes.

Publicitat

Segueix-nos a

2,793M'agradaAgradda
2,330SeguidorsSeguir

Opinió